Music, Personal Tech & Human Rights since 2005

Canada, NJN, NJN Network (tm), Sports

ספורטאי נהרג? אל תדווחו, בבקשה!

David Kumaritashvili, father of Georgian luge competitor Nodar Kumaritashvili, receives condolences from Georgia's President. (Reuters Photo)

Coverage in Hebrew from Tapuz.co.il, Israel

אחרים ברחבי העולם, אילולא התנהלותו הכושלת של הוועד האולימפי בעניין .לפעמים קורה שכותרת שהייתה נקברת בקרב נישה מסויימת הופכת לכותרת גדולה יותר בגלל “ניהול משברים” כושל. גם מותו של מחליק ה

הגיאורגי בן ה-21 נודאר קוּמַרִיטַשְווילי לא היה מופיע בבלוג זה, ובאלפי מקורות מדיה

David Kumaritashvili, father of Georgian luge competitor Nodar Kumaritashvili, receives condolences from Georgia's President. (Reuters Photo)

הספורטאי הגיאורגי הצעיר נהרג לפני 11 ימים, שעות ספורות לפני טקס פתיחת אולימיאדת החורף בוונקובר, כאשר עף ממזחלתו תוך כדי סיבוב חד במהירות 144 קמ”ש ונתקל בעוצמה אדירה בעמוד פלדה חשוף. הוועד האולימפי שחרר הצהרהלפיה קומריטשווילי אשם במותו שלו, אך עשרות גורמים שונים סתרו את הטענה: נשיא גיאורגיה אמר כי בניגוד לגרסת הוועד, קומריטשווילי היה מנוסה בתחום, ואין שום בסיס להאשים אותו בטעות אנוש. ג’וזף פנדט, נשיא פדרציית הלוּז’ העולמית, אמר ל-Vancouver Sun כי תכנון המסילה היה לקוי, ואפשר לספורטאים להחליק בסיבובים מסוכנים במהירות גבוהה בכ-20 קמ”ש מהמתוכנן. עשרות ספורטאים נוספים אישרו כי לדעתם המסילה בנויה בצורה רשלנית ומסוכנת, ונראה כי בחודשים האחרונים אירע מספר מחשיד של פציעות חמורות במקום. עוד דיווחו הספורטאים כי ממשלת קנדה מעורבת בליקויי הבטיחות במסילה, וכי חוץ מהנבחרת הקנדית הייתה המסילה סגורה לספורטאים עד תחילת התחרות, מלבד כ-30 אימונים לכל מחליק. זאת לעומת למעלה מ-300 אימונים שקיימה הנבחרת הקנדית במקום.
הוועד האולימפי הבין כנראה שהפרשה תעבור בקרוב לחקירה אזרחית-פלילית, ולכן החליט בצעד חריג להורות לכל גופי העיתונות שרכשו את הזכויות לשידור הסרטון המתעד את התאונה לגנוז אותו. במקביל נשלחה הוראה לאתר שיתוף הוידאו יו-טיוב להוריד כל סרטון שבו נראה קטע הוידאו הטראגי.

בלוגר ערני במיוחד הספיק לנקוט בצעד מנע, וטרח והעלה את הסרטון לשרת פרטי, שאינו נגיש לגופי הצנזורה: סטיבן פייט, שהבלוג שלו נקרא NJN Network, שילב את קטע הוידאו בכתבה קונספירטיבית נזעמת בעזרת כלי שילוב הוידאו הפנימי של שירות הבלוגינג וורדפרס, וכך הצליח להתחמק מהצנזורה.
לפני מספר ימים הוא קיבל מכתב מהוועד האולימפי המצווה עליו להסיר את הסרטון מטעמים של הפרת זכויות יוצרים, בתוספת איומים בנקיטת צעדים משפטיים. אך למעשה, החוק הקנדי קובע כי זכויות יוצרים אינן יכולות למנוע שידור והפצה של חומר בעל ערך חדשותי. פייט אמר ל-PRLog כי נראה שהממשל הקנדי והוועד האולימפי מנסים לטייח קנוניה ספורטיבית משותפת, ועל-ידי הגבלת חופש העיתונות בעצם מוכיחים את הקונספירציה שהם עצמם עומדים מאחוריה.

כרגע לא ברור כיצד יסתיים הסיפור. אך פייט סובר כי זוהי תחילתה של מלחמה חדשה – מלחמת חופש העיתונות והמידע נגד חוקי זכויות יוצרים דרקוניים.

This is a summary of the story at PRLOG

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.